החשיבות של הביטחות בשירותי הסעות
שירותי הסעות נועדו להביא אנשים ממקום למקום, בין אם מדובר בנסיעה מהבית לשדה התעופה או בהסעת מטיילים לאורך שורה של יעדים למספר ימים. גברים ונשים, ילדים ומבוגרים נעזרים בשירותי הסעות למגוון רחב של צרכים, וגם לנכים יש זכות מלאה לעשות כן. מאידך, נכים המשתמשים בכסאות גלגלים או שיש להם מוגבלויות פיזיות אחרות לא תמיד יכולים להשתמש באוטובוס הסעות רגיל: לא בכל אוטובוס כזה יש מעלון, למשל, או אפשרות לקשור כסאות גלגלים.
לאחר שנים רבות בהן המודעות לעניין התאמות הנגישות עבור אנשים עם מוגבלויות הייתה נמוכה, כיום המצב שונה בהרבה. המודעות לחשיבות הנגישות עלתה באופן משמעותי, ועל אף שהיא עדיין לא ברמה הנדרשת הרי שהיא טובה בהרבה מבעבר. כעת החוק מחייב חברות שירותי הסעות לאפשר הסעות גם לנכים ואנשים עם מוגבלויות אחרות, ולפיכך קיימים פתרונות המאפשרים להסיע גם אותם בבטחה ובנוחות ממקום למקום.
קודם כל בטיחות
הסעות לנכים צריכות להיות כמובן נוחות ונעימות, אולם בראש ובראשונה יש לשים לב לבטיחות. לדוגמה, במקרה שבו אדם עם כסא גלגלים עולה להסעה, חשוב לוודא שכסא הגלגלים שלו מעוגן למקומו ולא יכול להתגלגל, יש לחגור את הנוסע למושבו ובמקרים מסוימים לחגור, לקשור ו/או לקבע ציוד נלווה נוסף. בנוסף יש לתת את הדעת להתאמות נדרשות במקרה בו מדובר לא בנכה אחד אלא בקבוצת נכים וכמובן לדאוג גם למלווים שלהם, ככל שיש כאלה.
אמצעי נגישות
על מנת שאוטובוס יהיה נגיש לנכים עליו לכלול שורה של אלמנטים שלא תמיד אנשים שאינם נכים נותנים עליהם את הדעת:
- על האוטובוס לכלול מעלון חשמלי שיאפשר להעלות נוסעים בכסאות גלגלים לאוטובוס ללא קושי ותוך שמירה על כבודם והמרחב האישי שלהם.
- דלתות האוטובוס צריכות להיות רחבות מספיק כך שכסא הגלגלים יוכל לעבור בעדן.
צריך להיות מקום ייעודי לכסא הגלגלים (או יותר כאשר מדובר בקבוצת נכים) שבו ניתן לעגן את הכסא לרכב. - כמו כך צריכה להיות אפשרות לקשור או לקבע ציוד נלווה, כגון בלון חמצן, כך שלא יטולטל באוטובוס אלא יישאר במקומו.
- צריכה להיות אפשרות למלווה, אם יש כזה, לשבת בקרבת הנוסע עם כסא הגלגלים ולהגיע אליו כדי לסייע לו בעת הצורך.
במקרים בהם לאדם הנכה יש צרכים מיוחדים נוספים, חשוב מאוד לוודא שקיימת תקשורת טובה בינו לבין הנהג על מנת לוודא שהם ימולאו כך שחוויית הנסיעה שלו תהיה שלמה. לשם כך, אחד מן האמצעים החשובים ביותר לנגישות או לא כלי דומם אלא אדם: חשוב מאוד שלנהג תהיה תודעת שירות גבוהה, אדיבות והבנה של תפקידו מחד ושל צרכי הנכה שהוא מסיע מאידך. ככל שהתקשורת תהיה טובה יותר והנהג יהיה פתוח יותר לדבריו ולצרכיו של הנכה, כך הנסיעה תהיה נוחה יותר לכל הצדדים והנגישות תהיה מלאה.